10-15 KMGegarandeerd OnregelmatigStadswandelingWandelen buiten de binnenstad van RotterdamZuid-Holland

Wandelen buiten de binnenstad van Rotterdam – Overschiepad – Naar de bronnen van de Schie

Door 8 september 2019 september 20th, 2019 Geen berichten
KIJK ROND BIJ

DE SCHIE-EN VAN ROTTERDAM

Rotterdam, de Schie en de Van Nellefabrieken

DE ROUTE VAN GEGARANDEERD ONREGELMATIG UIT DE GIDS WANDELEN BUITEN DE BINNENSTAD VAN ROTTERDAM GAAT DOOR DE NOORDWESTHOEK VAN ROTTERDAM. HET THEMA IS DE STRIJD OM EEN SCHEEPVAARTVERBINDING MET DE ZEE. IN DE 17E EEUW WAS ER NAMELIJK EEN GEDUCHTE CONCURRENTIE TUSSEN DE STEDEN DELFT, SCHIEDAM EN ROTTERDAM. HET DORP OVERSCHIE WAS HET KNOOPPUNT VAN DEZE STRIJD, NU IS HET EEN BUITENWIJK VAN ROTTERDAM, ECHTER HET OUDE DORP IS NOG MEER DAN DE MOEITE WAARD. ONDERWEG KOMEN WE LANGS BLIJDORP, EEN STEDELIJKE UITBREIDING UIT DE JAREN ’30 MET HOGE STEDENBOUWKUNDIGE EN ARCHITECTONISCHE HOOGSTANDJES.

Na mijn vriendin, die een weekje naar Wenen gaat, naar het vliegveld Rotterdam te hebben gebracht, de kans genomen om een wandeling te maken in het noorden van Rotterdam. Langs de bronnen van de Schie brengt je langs veel water, de verschillende Schie-en die aangeven hoe belangrijk al vroeger op watergebied was. Het vormde de belangrijke toegangswegen naar de stad Rotterdam. Je loopt langs het groen langs de rivier, langs gemalen die de taak overgenomen hebben van waterregulatie, langs statige bomen de een nog grootser dan de andere en langs historische gebouwen van weleer zoals de Van Nelle-fabrieken.

Blijdorp

In Blijdorp, waar ook de dierentuin is gevestigd, loop je langs het beeld van de legendarische Fanny Blankers-Koen. De Statensingel loopt als een groen lint met appartementenblokken met karakteristieke portieken. De tegeltableaus boven de voordeuren zijn speciaal en prachtige gemetselde bruggen onderbreken de singels waar prachtige bomen over het water hangen.

Pijlerwoud van spoorwegviaducten

De viaducten zijn van de ringspoorbaan rond Rotterdam en van de HSL die hier vanuit het noorden net uit de tunnel komt. Het pijlerwoud onder de HSL-lijn is met opzet open gelaten. De schuine stand is om de rem- en optrekkrachten van de HSL-treinen op te vangen.

Vliegveld Zestienhoven

Sinds 1920 had Rotterdam een eigen luchthaven: Vliegveld Waalhaven. Waalhaven was een burgerluchthaven met lijndiensten op Londen en Parijs. Ook was hier de vliegtuigfabriek van Koolhoven gevestigd. Op 10 mei 1940 werd vliegveld Waalhaven grotendeels verwoest bij de Duitse aanval op Rotterdam. Na het bombardement vernietigden de geallieerden het vliegveld volledig om het onbruikbaar te maken voor de Duitsers. Waalhaven werd na de oorlog niet meer herbouwd. otterdam The Hague Airport, voorheen Rotterdam Airport en bij de aanleg in 1956 Vliegveld Zestienhoven genoemd, is sinds eind 2006 na Eindhoven Airport het tweede regionale vliegveld van Nederland, gemeten naar het aantal reizigers. Het vliegveld ligt in de Zestienhovensepolder, net ten noorden van Rotterdam.

Overschie

Overschie is een voormalige gemeente in Zuid-Holland. De naam Overschie wordt reeds in de tiende eeuw genoemd (‘Ouwer Schie’), toen het dorp een kleine nederzetting in een groot moerasgebied was. In Overschie komen de vier wateren bij elkaar die alle vier kortweg met Schie worden aangeduid: de Delfshavense Schie, de Delftse Schie, de Rotterdamse Schie en de Schiedamse Schie. De Schie werd een belangrijke transportroute in de dertiende eeuw, toen de Schielands Hoge Zeedijk werd aangelegd tussen Vlaardingen en Gouda, waarbij twee havens werden gecreëerd bij de Schie en de Rotte. De eerste werd belangrijk voor de ontwikkeling van Overschie, de tweede voor die van Delfshaven (Delfts Haven geeft aan dat deze haven belangrijk was voor de stad Delft). De Schiedamse Schie dateert uit ca. 1250. In 1340 kreeg de stad Rotterdam toestemming om een kanaal te graven tussen het centrum en Overschie: de Rotterdamse Schie. De Delfshavense Schie werd in 1389 gegraven.

Van Nellefabriek

De voormalige Van Nellefabriek aan de Delfshavense Schie in Rotterdam geldt als het voornaamste industriële monument in Nederland. Dit is als zodanig ook wereldwijd erkend, toen het in juni 2014 tot UNESCO-werelderfgoed werd verklaard. De voormalige fabriek van firma Van Nelle, ontworpen door Leendert van der Vlugt van het architectenbureau Brinkman & Van der Vlugt in samenwerking met constructeur ir. J.G. Wiebenga, is een schoolvoorbeeld van het Nieuwe Bouwen.

De Van Nellefabriek biedt onderdak aan uiteenlopende bedrijven. Daarnaast wordt een aantal ruimten gebruikt voor vergaderingen, congressen en evenementen. Het complex is niet vrij toegankelijk voor toeristische bezoekers, groepen kunnen met een gids het pand bezichtigen. Sinds 2017 is er een bezoekerscentrum met tentoonstelling ingericht.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: