Skip to main content
search

Corfu Trail – Plakoto-Pelekas-Sinarades-Kamara-Pandokratoros

By 12 juli 2009september 17th, 201910-15 KM, Corfu Trail, eilandwandeling, Griekenland
Bloemenweelde op wandeling over Corfu-trail op Grieks eiland Corfu

LANGS AUTHENTIEKE DORPEN IN HET GROENE BINNENLAND

Een folkloristisch museum, witgepleisterde huizen en een haarspeldbocht

Dit gedeeelte gaat volledig over de Corfu Trail en passeert enkele prachtige authentieke plaatsen aan de westkust. Vooral Pelekas welke je als eerste tegenkomt, is een heel mooie plaats waarna je Sanirades en Kamara bezoekt. In Sanirades kun je nog het folkloristisch museum bezoeken waar je een beeld krijgt van het vroegere Corfu. Het dorpje heeft een prachtig klein centraal plein waar het goed toeven is. Hierna ga je via Kamara naar Agios Deka, een bergdorp met nauwe straatjes en witgepleisterde huizen en paden. Het slot brengt je op de berg Pandokratoros waar je fantastisch uitzicht hebt over het gehele eiland. Vanaf Plakoto volg je de weg naar Pelekas. In een scherpe bocht naar links begint rechts het pad wat echter compleet overwoekerd en onduidelijk is. Beter is het om over de weg te lopen, iets verder zie je het pad weer terugkeren op de weg. Na een aantal huizen volg je bij een teken van de Trail een onverharde weg naar rechts. Deze weg komt in Pelekas weer op de hoofdweg. Je doorkruist Pelekas en loopt het dorp uit tot je dalend in een scherpe haarspeldbocht rechtdoor loopt over een verharde weg. Deze weg verandert wisselend in verhard en onverhard. Wegen van rechts negeren waarna je op het eind op een verharde weg komt en een bordje van de Trail je naar links wijst. Meteen na een huis zie je onduidelijk aan je linkerhand een teken van de Trail. Hier ga je rechts over een nieuw geasfalteerde weg. Deze alsmaar blijven volgen waarna je in Sinarades komt. Je wandelt het prachtige dorp door tot je na het pleintje naar rechts een teken ziet richting Folkloristisch museum. De bewijzering blijven volgen, je komt weer op de hoofdweg. Deze volg je 100 meter waarna je een onverharde weg links inslaat. De Corfu Trail zou hier een zijpad naar links moeten volgen, maar dit heb ik niet kunnen ontdekken. Je loopt door tot de verharde hoofdweg, slaat linksaf, daalt verder tot je het hoofdbord naar Kamara naar rechts volgt. Deze weg volgen tot je op het eind rechts afslaat in het dorp. Hier zit je weer op de Corfu Trail. Deze weg blijf je lang volgen. De weg is dan weer verhard en dan weer onverhard. De uitzichten op het ver gelegen Corfu-stad zijn fantastisch. Na een begraafplaats aan de rechterhand kom je op een verharde weg in een haarspeldbocht waar je rechtsaf gaat. In het dorp Agios Deka ga je midden in het plaats rechtsaf bij een markering van de Trail. Ter plekke was het teken overplakt door posters van plaatselijke concerten. Door het schilderachtige bergdorpje houdt je rechts aan bij een markering, voor de kerk links het pad omhoog waarna je via een prachtig bergpad de berg beklimt. De markering is lang niet overal aanwezig en je dient zeker een kaart mee te nemen. Op een aantal plaatsen is de officiele markering en soms zie je gele strepen en pijlen ter ondersteuning. Plaatselijk is het pad niet te belopen. De heen- en terugreis zijn in principe met de bus te nemen maar ik heb een taxi genomen. Vanaf Agios Ioannis waren de kosten redelijk hoog te noemen met 38 euro.