Skip to main content
search

Corfu Trail – Pandokratoros-Vanioutades

Olijfbomen op wandeling van Pandokratoros naar Vanioutades over Corfu-trail op Grieks eiland Corfu

WEIDSE UITZICHTEN OVER HET GROENE BINNENLAND

Een muilezelpad, het dorpje Strongli en een begraafplaats met een kerkje

Beginnend vanaf de berg Pandokratoros daal je af en kom je bij een paar huizen op een betonnen bergwegje. Hier daal je af en ga je de eerste weg linksaf. Deze weg wisselt in het begin af in verharding, soms verhard, soms grote stenen maar verderop steeds meer onverhard. Deze weg blijven volgen voor bijna een uur, vooral tussen olijfbomen en verderop tussen rotspartijen door. Je komt op een met beton verharde weg bij een bordje ‘to the monastery’. Hier daal je de weg naar beneden, je negeert een weg naar links en komt uiteindelijk op de hoogdweg op een kruispunt. Hier zie je de eerste markering van de Corfu Trail. Het kruispunt oversteken richting Savos en de weg omhoog volgen. Deze weg volgen tot in Dafnata met een klein uitstapje naar rechts bij een officiele markering het kleine dorpje in, waar je de witte dwarsstrepen op het pad volgt. Later kom je weer op de weg naar Dafnata en Komianata. Aan het eind van de weg in het dorpje wederom de markering volgen. Er volgt een bergpad, soms muilezelpad. Later verandert het pad in een onverharde bergweg, een weg naar rechts negeren, een weg naar links negeren en bij een scherpe bocht naar rechts bij een gele markering links aanhouden. Dit pad volgen waarna een onduidelijk gedeelte volgt. Een markering volgt waarna je rechtdoor richting blijft houden en uiteindelijk bij een begraafplaats met kerkje aan je linkerhand komt. Hier weg volgen naar dorpje Strongli, markeringen volgen en einde weg links, meteen links en meteen weer rechts. Na 100 meter linksaf markering volgen en daarna eerste weg rechts. Je komt uit bij de hoofdweg waar je bij een aantal eettentjes wat kunt drinken of eten. Hier is ook taverne Spiros wat wordt geleid door Nederlanders. Kruising oversteken en asfaltweg volgen. Bij een splitsing waar je links een voetbalveldje ziet liggen, rechts aanhouden bij een markering. Daarna bij een kruising staat een markering rechtdoor. Na lang doorlopen vanaf hier, zonder markeringen en vele horzels die om mij heen suisden en mij stoken, begon ik te twijfelen aan de route. Onder druk van de hitte en de horzels ben ik teruggelopen naar het kruispunt, hier nu rechtsaf, eerste rechts, einde links, einde rechts en einde rechts waarna je via een lange grindweg door het dal langs een rivierbedding op de hoofdweg komt. Hier rechtsaf naar Vanioutades.

De markering is op het eerste gedeelte vanaf de berg Pandokratoros niet aanwezig. Daarna zie je geregeld markeringen of gele strepen. Op het laatste gedeelte naar Vanioutades is de markering onduidelijk of twijfelachtig.