15-20 KMNS-wandelingStadswandelingZuid-Holland

NS-Wandeling Rotterdam Maasstad – Wandelen tussen architectuur in onze wereldhaven

Door 25 mei 2019 juli 5th, 2019 Geen berichten
KIJK ROND IN

BIJ STATION ROTTERDAM CENTRAAL

Rotterdam, Kop van Zuid en Delfshaven

GEEN RUSTIG, GROEN GEBIED MAAR EEN LEVENDIGE STAD WAAR VEEL TE ZIEN EN TE DOEN IS. OP DE NIEUWE MAAS VAART ALTIJD WEL IETES, VERDER OUDE HAVENS MET HISTORISCHE SCHEPEN, UNIEKE BRUGGEN EN EEN MODERNE SKYLINE. VIA GROENE SINGELS WANDEL JE NAAR HET HISTORISCHE DELFSHAVEN. VANAF DE PARKHEUVEL BIJ DE EUROMAST HEB JE EEN MOOI UITZICHT OVER DE NIEUWE MAAS EN HET SS ‘ROTTERDAM’ OOIT HET VLAGGENSCHIP VAN DE HOLLAND AMERIKA LIJN (HAL). VANUIT DE VEERHAVEN VAAR JE OVER NAAR HOTEL NEW YORK EN VIA HET NOORDEREILAND EN DE WILLEMSBRUG NAAR DE GEZELLIGE OUDE HAVEN BIJ BLAAK EN LANGS DE BEELDENROUTE OP DE WESTERSINGEL TERUG NAAR HET STATION.

Je kijkt je ogen uit, dat is eigenlijk kort samengevat de NS-wandeling Rotterdam Maasstad. Overal levendigheid, geen rust, geen stilte, geen natuurgebieden, maar wel mooi architectuur, geweldig imposante gebouwen. Met een kort uitstapje met de watertaxi naar de overkant van de Nieuwe Maas en de imposante Rotterdam die aan de kade bij de cruiseterminal ligt. Een geweldig mooie wandeling die je laat zien hoe Rotterdam de oorlog weer te boven gekomen is en waar een multiculturele samenleving zorgt kenmerkend is.

Station Rotterdam Centraal

NS-wandeling Rotterdam Maasstad bij Rotterdam CS station
NS-wandeling Rotterdam Maasstad

Het Centraal Station heeft de afgelopen jaren een totale metamorfose gehad en het stationsgebouw is nu één van de architectuuriconen van Rotterdam. Het dak boven de sporen is gedeeltelijk bedekt met zonnepanelen en gaat vloeiend over in de kap boven de stationshal. De punt hiervan wijst naar het centrum van de stad. Een aantal historische elementen van het oude stationsgebouw (1957) van Sybold van Ravesteyn zijn bewaard gebleven, zoals de originele klok op de voorgevel, de letters Centraal Station (nu uitgevoerd in led-verlichting) en de ‘speculaasjes’, twee granieten sculpturen op perron 1.

De opvallende vorm van de nieuwe stationshal is een blikvanger en ze vormt de nieuwe entree tot de stad. De hal heeft een enorme glazenpui met direct uitzicht op de stad. De grootte en hoogte van de hal zorgen voor ruimte en licht waardoor het een prettige en veilige plaats is. Door het hoge schuine dak met lichtkoepels is er optimaal daglicht inval. De hal biedt toegang tot metro, RandstadRail en de ondergrondse fietsenstalling. In noordelijke richting loopt de hal vloeiend over in de brede reizigerspassage onder de sporen en biedt een doorkijk naar de Provenierswijk en de tussenliggende vertrekkende en aankomende treinen. Het hoogste punt van de nieuwe hal is 30 meter, de totale oppervlakte bedraagt 4.700 m2. Voor de bouw werd 3.000 ton staal gebruikt.

Holland Amerika Lijn (HAL)

NS-wandeling Rotterdam Maasstad bij de Holland Americalijn
NS-wandeling Rotterdam Maasstad bij de Cruise Terminal
NS-wandeling Rotterdam Maasstad bij Hotel New York

De Holland Amerika Lijn is al meer dan een eeuw oud. Het is een bedrijf met een rijke geschiedenis. Aan het einde van de negentiende eeuw is het bedrijf ontstaan en vervoerde het, naast vracht, voornamelijk personen. Het was de tijd van de vele emigranten naar Amerika. In alle tussenliggende jaren is er veel veranderd. De, inmiddels omgedoopt naar, Holland America Line, heeft een rijke geschiedenis. Verleden en heden zijn zeer succesvol. Tegenwoordig is het volledig gericht op de luxe cruises.

Cruise Terminal Rotterdam
De voormalige aankomst- en vertrekhal van de Holland America Line staat nu bekend onder de naam Cruise Terminal Rotterdam. De locatie, aan de Maas, is zeer aantrekkelijk. De aanblik van de Rotterdamse skyline en de prachtige Erasmusbrug maken de plek heel bijzonder. Bovendien is het gebouw, inmiddels benoemd tot industrieel erfgoed, ook zeer de moeite waard. De kenmerkende bogen geven het pand een uniek karakter. Achter één van deze bogen is Café-Restaurant Rotterdam gevestigd. De andere 5 bogen bevatten een evenementenhal met een totale oppervlakte van 3800 m².

Hotel New York
Het hoofdkantoor van de HAL was gevestigd op de Wilhelminakade. Met de overname en de daarbij behorende verhuizing van de activiteiten kwam dit karakteristieke pand leeg te staan. Op 1 mei 1984 kwam het pand te koop. Het heeft vervolgens bijna 10 jaar leeggestaan. Inmiddels zit er al weer jaren Café-Restaurant Hotel New York. Restaurant, hotelkamers en zalen op een unieke plek in Rotterdam. Hotel New York is goed te bereiken met de auto en het openbaar vervoer, maar ook met de watertaxi!

Delfshaven

NS-wandeling Rotterdam Maasstad bij kerk en ophaalbrug in Delfshaven
NS-wandeling Rotterdam Maasstad bij molen De Distilleerketel in Delfshaven

Delfshaven ontstond in 1389, toen de Delfshavense Schie werd gegraven om de stad Delft een verbinding met de Maas te geven. Sindsdien konden de schepen vanuit Delft via de Delftse en Delfshavense Schie de Nieuwe Maas bereiken. Rondom de sluis ontstond het havenstadje ‘Delfshaven’. Het had de status van een ‘kolonie van Delft’. Een terugslag in de groei vond plaats toen aan het eind van de Hoekse en Kabeljauwse twisten (rond 1490) de Hoeken enorme verwoestingen aanrichtten. In het begin van de zestiende eeuw telde Delfshaven iets meer dan 100 huizen en 400 inwoners.

Bezienswaardigheden zijn Moutmolen “De Distilleerketel”, “De Dubbelde Palmboom” distilleerderij uit 1860, de Oude of Pelgrimvaderskerk, het Henkesgebouw, het Zakkendragershuisje (Huisje uit 1653; in dit huisje kwamen de broeders van het Zakkendragersgilde bijeen voor het verdelen van havenwerk) en het standbeeld Piet Hein.

Bruggen in Rotterdam

NS-wandeling Rotterdam Maasstad bij de hefbrug
NS-wandeling Rotterdam Maasstad bij de Willemsbrug
NS-wandeling Rotterdam Maasstad bij de Erasmusbrug de Zwaan

Door de ligging aan de Maas en de ontwikkelingen aan beide zijden van de rivier telt Rotterdam een aantal bruggen, en wat voor bruggen. Het zijn of historisch industriële hoogstandjes zoals de Hef of qua architectuur bruggen met een eigen karakter. Niet voor niets hebben ze mooie bijnamen gekregen.

De Hef, een Rijksmonument en een icoon van Rotterdam, is een voormalige spoorweghefbrug uit 1927 die het Noordereiland verbindt met de wijk Feijenoord. De Koningshavenbrug (officiële benaming van De Hef) is sinds 1993 niet meer in gebruik maar door een lichtontwerp is De Hef nu ook in de avonduren in de karakteristieke groene kleur zichtbaar.

De Willemsbrug steekt ook de Nieuwe Maas over om uit te komen bij het Noordereiland. De tweede en huidige versie werd voltooid in 1981. De eerste versie stamde uit 1878 en speelde een prominente rol tijdens de Tweede Wereldoorlog toen mariniers van de nabijgelegen kazerne er fel verzet boden.

De 802 meter lange Erasmusbrug is een van de grote Rotterdamse iconen. De Zwaan zag het licht in 1996 en vierde in 2016 alweer zijn twintigste verjaardag. De Erasmusbrug verbindt het centrum met zuid en heeft daarmee een zeer belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van Rotterdam-Zuid. Het ontwerp is van architect Ben van Berkel van UNStudio.

GA NAAR DE KAART

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: