Fort Everdingen, de Lekdijk en de Betuwe
FORT EVERDINGEN MOEST ERVOOR ZORGEN DAT VIJANDELIJKE LEGERS NIET OVER DE LEKDIJK OF OVER DE RIVIER DOOR DE WATERLINIE HEEN KONDEN BREKEN. JE KRUIST DE LEVENSADER VAN NEDERLAND, DE A2, OVER DE 7 METER DIEFDIJK DIE HET OOSTELIJK GELEGEN GEBIED VIJFHEERENLANDEN MOEST BESCHERMEN TEGEN HET OVERTOLLIGE WATER UIT DE BETUWE. GENIET HIER VAN DE VELE KERSEN-, PRUIMEN, PEREN- EN APPELBOMEN DIE IN HET VOORJAAR EEN ZEE VAN BLOEI LATEN ZIEN. MOOIER KAN BIJNA NIET.
Gisteren bovenstaande etappe gelopen en het was een mooie. Vanuit Nieuwegein al snel de vele bebouwing verlatend kom je in een Hollands landschap met de overblijfselen van de Hollandse Waterlinie op je weg. Kazematten, forten en inundatiekanalen vergezellen je en wat moet het een werk zijn geweest om deze Linie te maken zeker in die tijdsperiode. Al snel kom je bij de Lek waar je eerst over de Lekdijk een prachtig uitzicht op de river hebt en je later via de uiterwaarden aankomt bij het pontje naar Culemborg. Hier kun je een mooie tussenstop maken in een gezellig plaatsje. Van hieruit loop je weer over de Lekdijk en later door weilanden en hier en daar een bospartij richting Leerdam. Op het laatste stuk kom je nog enkele prachtige wielen tegen die zijn ontstaan door dijkdoorbraken. Wandelen is het landschap op een andere manier bekijken. Zo ook de spoorbrug bij Culemborg en de sluis in de Diefdijk over de A2. Talloze malen met de trein van Utrecht naar Den Bosch gereisd en over deze brug gelopen maar nooit eronder door gelopen. En de sluis in de A2 die je eens van bovenaf bekijkt met het voortrazende verkeer onder. De wandeling eindigt in Leerdam wat bekend staat om zijn glasindustrie. Eigenlijk wilde ik de wandeling in Leerdam starten en in Nieuwegein de bus nemen om zo via Utrecht CS met de trein naar Leerdam terug te gaan. Bij aankomst stond toevallig de bus naar Utrecht CS klaar. Deze verbinding ging snel, alleen met de bus van Utrecht CS naar Nieuwegein ging in het weekend niet. Terwijl OV9292 toch vermelde dat dit mogelijk was. Toen maar een andere lijn genomen met als gevolg dat ik eerst een flink stuk moest lopen om op de route te komen.