Skip to main content
search

Wandelen buiten de binnenstad van Rotterdam – Kralingseveerpad – Naar het laagste punt van Nederland

KIJK ROND IN

KRALINGSEVEER IN ROTTERDAM

De Oude Haven, de Nieuwe Maas en Kralingseveer

OP DE WANDELING LOOP JE LANGS DE NIEUWE MAAS NAAR DE OOSTELIJKE POLDERS. DE ROUTE BEGINT WAAR ROTTERDAM IS ONTSTAAN, VLAKBIJ DE OUDE HAVEN. DAARNA NAAR DE MAASBOULEVARD MET ZICHT OVER HET WATER EN DE ZUIDOEVER. VIA DE SCHILDERACHTIGE NESSERDIJK LOOP JE ONDER DE VAN BRIENENOORDBRUG DOOR NAAR HET DORP KRALINGSEVEER. JE VERLAAT DE RIVIER EN DUIKT LETTERLIJK DE ALEXANDERPOLDER IN EN JE EINDIGT BIJ STATION ROTTERDAM ALEXANDER.

Kilometers struinen langs de Maas stroomopwaarts met de steeds verder weg liggende skyline van Rotterdam. En wandelen onder de machtige dubbele Brienenoordbrug, dat biedt deze wandeling. Kralingseveer is een klein dorpje opgeslokt door het grote Rotterdam, maar de sfeer van het kleine authentieke hangt er nog. En verder naar het laagste punt van Nederland. Wandelen is niet alleen de ene voet voor de andere zetten. Het is lopen op historische plekken, door natuur, langs natuurplekken en nog veel meer. Wandelen buiten de binnenstad van Rotterdam is verrassend mooi. Ik was nooit zo van de drukte maar de gidsen van Gegarandeerd Onregelmatig bieden zoveel interessante en leuke items tijdens de wandelingen dat het iets extra geeft.

Kubuswoningen

Wandeling buiten de binnenstad van Rotterdam over het Katendrechtpad bij Kubuswoningen

De kubuswoningen in Rotterdam zijn 38 kubusvormige paalwoningen en 13 bedrijfskubussen bij de Blaak nabij de Oude Haven. Ze zijn gebouwd tussen 1982 en 1984, na een eerste presentatie van de plannen in 1978. Het ontwerp van Piet Blom is een variant op de Helmondse kubuswoning in een iets groter maatraster. Het viaduct op één hoog heet officieel de Overblaak, maar het hele complex staat bekend als het Blaakse Bos. De kubuswoningen zijn gebouwd in de vorm van een gekantelde kubus op een paal, en worden ook wel paalwoning of boomwoning genoemd.

In de jaren 70 van de 20e eeuw wilden architecten met inspraak van de bewoners en andere gebruikers herbergzame woonwijken maken als reactie op het grootschalig en een grijze modernisme van de architectuur van de wederopbouw na WOII. Piet Blom, structuralist en adept van Aldo van Eyck ging ervan uit dat grootschalige bouwwerken op ‘s mensen maat moesten gebouwd worden door ze op te bouwen uit kleinschalige herkenbare elementen. Het basisidee, dat er gebouwd wordt op kolommen, zodat de ruimte onder de bebouwing openbaar kan blijven, is geïnspireerd door Le Corbusier. De eerste drie kubuswoningen werden in 1974 en 1975 gebouwd aan de Europaweg in Helmond, als voorproefje voor een groter project, dat in de jaren daarop gerealiseerd werd. De 18 woningen van het vervolgproject omringden het theater ‘t Speelhuis, waarmee ze een architectonisch geheel vormden.

Maasboulevard

Wandeling buiten de binnenstad van Rotterdam over het Kralingseveerpad op de Maasboulevard

De Maasboulevard, in de Nederlandse provincie Zuid-Holland, is de belangrijkste oostelijke toegangsweg van het centrum van Rotterdam. De Maasboulevard ligt langs de rivier de Nieuwe Maas, op de rechteroever, en strekt zich uit van de Oude Haven tot de Honingerdijk, waar de weg overgaat in de Abram van Rijckevorselweg. De Maasboulevard biedt over de grote bocht in de Maas een goed uitzicht op de skyline van Rotterdam.

De Oude Plantage

Wandeling buiten de binnenstad van Rotterdam over het Kralingseveerpad bij de watertoren

De Oude Plantage is een klein stadspark in de Rotterdamse wijk Kralingen. Het park is gelegen tussen de Nieuwe Maas, de Maasboulevard en de nieuwbouwwijk De Esch op het oude Drinkwaterleidingterrein.

Het buitendijkse gebied van de Oude Plantage is in 1688 gekocht door de stad Rotterdam. Het gebied lag tussen de Honingerdijk en de Nieuwe Maas ten zuidoosten van de stad. In 1769 liet Rotterdam de Oude Plantage aanleggen, het eerste stadspark van Rotterdam. Het park was echter geen succes bij het publiek, onder meer vanwege de stankoverlast van een nabijgelegen traankokerij. In 1790 kocht het stadsbestuur de traankokerij en beëindigde daarmee de overlast.

In de 19e eeuw raakte de Oude Plantage in verval. In 1897 onderging de Oude Plantage een opknapbeurt onder leiding van de gemeentelijke tuinarchitect D.G. Vervooren. Sinds het park door de woningbouw in Kralingen minder afgelegen lag werd het meer gebruikt. Tijdens de hongerwinter werd de Oude Plantage door de bewoners gekapt en als brandhout gebruikt. Pas in 1964 werd het herstel ter hand genomen. De Oude Plantage was intussen op deltahoogte gebracht en werd opnieuw beplant.

Van Brienenoordbrug

Wandeling buiten de binnenstad van Rotterdam over het Kralingseveerpad bij de Brienenoordbrug

De Van Brienenoordbrug is een brug over de Nieuwe Maas aan de oostkant van Rotterdam, in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. De brug bestaat uit twee naast elkaar gelegen boogbruggen met in het verlengde daarvan drie basculebruggen. De weg over de brug is de rijksweg A16, en met zes rijstroken per richting en dagelijks meer dan een kwart miljoen voertuigen een van de breedste en drukste autosnelwegen van Nederland. Buiten de boog aan de oostzijde loopt ook een tweerichtingsfietspad. De totale lengte van de Van Brienenoordbrug bedraagt 1320 meter en de doorvaarthoogte is ongeveer 24 meter.

Het plan voor de Van Brienenoordbrug dateerde al uit de vroege jaren dertig. Tijdens de regering van minister-president Colijn werd een rijkswegenplan uitgewerkt waarbij ten oosten van Rotterdam een brug over de rivier zou komen. Het geld dat hiervoor gereserveerd was, werd echter voor de Maastunnel gebruikt. Na de oorlog werd pas weer in 1959 nagedacht over de Ruit van Rotterdam. Het bouwrijp maken van de grond nam een aanvang voor of in 1961. Rond 1962 stelde de gemeenteraad de naam van de brug vast. De Van Brienenoordbrug dankt zijn naam aan het onderliggende Eiland van Brienenoord, het oord van A.W. baron van Brienen.

Al snel bleek de capaciteit van de brug ontoereikend. In 1986 werd dan ook begonnen met een grootschalig project dat voorzag in een verdubbeling van de Van Brienenoordbrug en de toeleidende wegen. Om het scheepvaartverkeer zo min mogelijk te hinderen werd deze tweede boog niet ter plaatse gebouwd, maar in Zwijndrecht. In 1989 is de nieuwe boog, met een overspanning van 287,5 meter, naar zijn definitieve plaats gevaren, op slechts 15 centimeter ten westen (stroomafwaarts) van de oude brug.

Monument Lage Land

Wandeling buiten de binnenstad van Rotterdam over het Kralingseveerpad bij het laagste punt van Nederland

Het Lage Land is een wijk in Rotterdam, in het stadsdeel Prins Alexander. De wijk ontstond in het begin van de jaren zestig van de 20e eeuw. De wijk werd zeer ruim opgezet (45 huizen per ha). Later heeft er enige verdichting plaatsgevonden. Toch blijft het een zeer ruime wijk met veel laagbouw. In de beginjaren werd het Lage Land vooral bewoond door oud-inwoners van de wijken Kralingen en Delfshaven.

De naam van de wijk is ontleend aan de polder welke omstreeks 1860 door bemaling is ontstaan. Tot 1995 werd verondersteld dat het laagste punt van Nederland in deze polder lag: 6,67 meter beneden NAP. Door bebouwing vanaf de jaren zestig was dat echter niet meer het geval. De gemeente Rotterdam heeft langs de Prinsenlaan, een van de grote ontsluitingswegen van de wijk, een monument aangelegd, omgeven door een vijverpartij. In 1995 bleek uit een officiële meting echter, dat hier niet het laagste punt van Nederland ligt. Het allerlaagste punt van Nederland is een weiland in de Zuidplaspolder ten noordoosten van Nieuwerkerk aan den IJssel op een diepte van 6,76 meter onder NAP. Aan de rand van dit weiland, langs de snelweg A20, staat inmiddels ook een monument.

Leave a Reply

Close Menu
CHOOSE YOUR LANGUAGE